اهمیت بسته بندی در رفتار مصرف کننده
اهميت طراحي بسته بندی و نقش بسته بندی به عنوان ابزاري جهت برقراري ارتباط با مصرف كننده و انتخاب ماركهاي تجاري دائما در حال رشد مي باشد.
جهت تحقق اهداف ارتباطي لازم است كه اطلا عات كافي در رابطه روانشناسي مصرف كننده توسط توليد كنند گان كسب شود
اين موضوع جهت درك واكنش مصرف كننده نسبت به بسته بندي كالاي ضروري لازم است بسته بندی محصولات نوعی علم، هنر و تکنولوژی حمایت از محصولات درمقابل آلودگی و خطرات ناشی از حمل و نقل و ذخیرة مناسب محصولات است.
در حوزه بازاریابی بسته بندی یک روش جذاب جهت انتقال پیام در رابطة با محصول به مشتریان می باشد.
همچنین این امکان را فراهم می سازند که محصولات مختلف به صورت واحد و منسجم محافظت شوند.
بنابراین لازم است که تلاشهای زیادی در جهت افزایش کارآیی بسته بندی های صورت بگیرد به همین دلیل است که رسانه های قدیمی نیز مسیر فعالیت خود را به سوی تبلیغات در هنگام خرید سوق داده اند .
با ما همراه باشید
شرکت تکسازان صنعت مبتکران نامدار مجموعه ای از کارگاه های سازنده ماشین آلات مختلف است که هرکدام دارای بیش از یک دهه تجربه علمی و عملی در زمینه ساخت ماشین آلات صنایع غذایی و بسته بندی آماده ارائه بهترین و پیشرفته ترین خدمات برای پیشرفت هرچه بیشتر شما و مشتری مداری شما می باشد .
امروز مسئله بسته بندی در صنایع به عنوان یكی از ابزارهای مهم بازاریابی و رقابت در جوامع بین المللی برای متصدیان اجرایی و صاحبان صنایع تولیدی و شركت های بازرگانی كشور محسوب شده و ضرورت توجه و بررسی و تحقیق در مورد آن روز به روز بیشتر احساس می شود.
دم رقابت پذیری و جذابیت محصولات صادراتی مطابق با فرهنگ، آداب و سلایق كشورهای هدف از مشكلات فعلی صادرات محصولات تولیدی است.
رنگ
بسته بندی محصولات، به خصوص رنگ آن را باید با درنظر گرفتن سلیقه های یك فرد در طول حیات اش كه متفاوت است درنظر گرفت.
به طوری كه رنگ بسته ها برای دوره جوانی رنگهای روشن و زنده، برای افراد در دوره میانسالی رنگ های اشباع شده و برای افراد مسن رنگ های تیره و كم كشش را درنظر گرفت.
شكل و رنگ بسته ها در زمینه صادرات و رقابت پذیر بودن باید تناسب بیشتری با هم داشته باشند و به راحتی برچسب روی آن قرار گیرد و قابل حمل و نقل و نگهدارنده محصول خود باشد.
خط
خط یكی از عوامل مهم در طراحی بسته بندی است.
لذا تنوع بسیار خطوط و حروف لاتین، طراحی روی بسته را مشكل می كند.
بعضی از طراحان به استفاده از خطوط خاصی عادت كرده اند.
در حالی كه در طراحی روی بسته ها باید با توجه به خصوصیات مشتری موردنظر، ابداعات جدیدی صورت گیرد.باید خطوط روی بسته بتواند شناخت جامعی از سوابق تولید محصول ارائه كند.
هر نوع بسته بندی نوع خاصی از خط را طلب می كند.
در طراحی روی بسته گروه مصرف كننده هدف را باید مشخص كرد:
به طور مثال معمولا بچه ها خط درشت را می پسندند.
در یك بسته بندی باید ملاحظات بازاریابی را در مقایسه با محصولات مشابه درنظر گرفت.
به خصوص مطالعه وضعیت رقبا باعث موقعیت یابی مناسب محصول در بازار خواهد شد.به همین دلیل خصوصیات بسته بندی باید با برنامه های تبلیغاتی و استراتژی شركت ها و برنامه ریزان در زمینه صادرات هماهنگ باشد.
برنامه های بازاریابی كالا هر روز بیشتر به مطالعات بازار در زمینه بسته بندی متكی می شوند.
باید فاكتورهای اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی و روش زندگی گروه های اجتماعی را درنظر گرفت. در عین حال باید خصوصیات عمومی بازار، سلیقه ها و رفتار اجتماعی كشورها و اقوام درخصوص بسته بندی مناسب را نیز شناخت.
از ابزارهای مهم در بازاریابی و رقابت پذیر بودن محصولات، تبلیغات است.
بسته بندی به عنوان حلقه تكمیل كننده زنجیره تولید و فروش از سایر شگردهای تبلیغاتی دیگر بیشتر است.
بسته بندی خوب
در طراحی یك بسته بندی خوب در بازار رقابتی باید ماشین آلات موجود و تعداد جعبه هایی كه باید تولید شوند، شرایط ماشین ها و میزان تولید سالانه بررسی شود و با تغییر اندازه بسته، طرحی را باید روی آن درنظر گرفت كه قابلیت پیاده شدن داشته باشد و به زیبایی آن لطمه وارد نكند.
در یك بسته بندی خوب باید ملاحظات تولید و توزیع را درنظر گرفت. بسته جدید باید طوری باشد كه به راحتی روی قفسه فروشگاه ها قرار گیرد و حمل و نقل آن آسان بوده و فیلم هایی تهیه شود كه استانداردهای بین المللی به خصوص در بازار صادرات در آن رعایت شود.
به طور كلی در یك بسته بندی خوب اطلاعات لازم در مورد خصوصیات محصول و وضعیت بازار و رقبا توسط تولید كنندگان محصولات فراوری شده باید روی طرح بسته بندی قرار داده شود.
با توجه به رقابت فشرده در بازار باید در فواصل مدت زمانی كوتاه، نظرات مصرف كنندگان را در مورد بسته بندی و محصول داخل آن پرسیده شده و این نظرات جمع آوری شوند. اطلاعات لازم با توجه به تغییر رفتار مصرف كننده در فراوری محصول و بسته بندی آن به كار گرفته شود.
سپس بسته بندی و محصول آن در بازار مورد ارزیابی اولیه یا آزمایش های لازم قرار گیرد تا بدون اشكال در تولید انبوه وارد بازار شود.
درنهایت باید تولید و عرضه محصول با بسته مورد نظر را در بازار مورد پیگیری قرار داد.
به خصوص عكس العمل رقبا را كه ممكن است به خاطر موفقیت طرح اقدام به تقلید كنند ارزیابی كرد و دست به اقدامات جدید تری زد.
برچسب
یكی از شاخص های مهم بسته بندی از نقطه نظر اطلاع رسانی و جلب مشتری برچسب است.
برچسب باید دارای خصوصیات زیر باشد:
۱ـ چهره مناسب از محصول و تولید كننده ارائه دهد.
۲ـ اطلاعات لازم را به مشتری درباره محصول و نحوه مصرف آن بدهد.
۳ـ دارای فهرست مواد تشكیل دهنده و محتویات باشد.
موارد مصرفی در برچسب ها
در برچسب از مواد مختلفی استفاده می شود مانند كاغذ، مقوا، فیلم های پلاستیكی، فویل و فویل های لامینت شده و مواد متالیزه كه به خاطر حالت جذابی كه ایجاد می كنند بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.
دو نوع اصلی لیبل وجود دارد؛ یكی جدا از بسته كه بعد به آن الصاق می شود و نوع دیگر هنگام تولید بسته و همراه آن ایجاد می شود.
به طور كلی بسته بندی علاوه بر نقش اصلی در حفاظت از ماده غذایی در برابر عوامل فیزیكی و شیمیایی نقش مهمی در بازاریابی و تبلیغ و فروش محصول دارد.
تولید كننده باید دقت بیشتری در انتخاب بسته داشته باشد تا در بازار رقابتی دچار مشكل نشود.